6 tennivaló lakás vásárlás esetén

Az ingatlan vásárlás minden ember legnagyobb döntése, hiszen ilyenkor általában hosszútávra kötjük le magunkat. Ráadásul ez egy rendkívül hosszú folyamat is egyben, mely egyben igen rögös is tud lenni, ha nem megfelelően áll neki az ember. Ezért, hogy megkönnyítsük ezt a nehéz döntést, most összegyűjtöttünk 6 tennivalót, lakásvásárlás esetén, melyet nem érdemes elhagyni.

1. Tájékozódás

Mielőtt kifizetnénk egy nagyobb vagyon, mindenképp érdemes leinformálnunk a kiszemelt házat és telket is. Az eladónak ugyan tájékoztatási kötelezettsége van, vagyis a vevőt informálnia kell minden az ingatlant érintő állapotról, tulajdonságról, terhekről és jogokról, de ezeknek a vevő is egyszerűen utánajárhat.

Tulajdoni lap

Ilyen adatokról az ingatlan tulajdoni lap ad hiteles információkat. Ezt az eladó és a vevő is egyaránt lekérheti a Földhivatal helyi irodájában. Ügyfélkapuval rendelkező egyéneknek ezenfelül lehetőségük van online is lekérni ugyanezt, így még gyorsabban juthatunk hozzá az információkhoz.

Térképmásolat

Az kiszemelt ingatlan térképmásolata szintén hasznos információkat árulhat el a vevő számára, ráadásul ezek az adásvételi szerződés megkötéséhez is szükségesek, így ha előre gondoskodunk a beszerzésükről, akkor magunknak is időt spórolhatunk.

 

2. Megfelelő jogi szakértő választás

Az ingatlan adásvétel esetén a tapasztalt jogi szakértő nagyban megkönnyítheti a folyamat mihamarabbi lezárását. A jogszabályok tengerén való átjutás egy erre specializálódott ügyvéd számára gyerekjáték, így a legkedvezőbb megoldásokat tudjuk választani a segítségével.  Ráadásul az egyéb hivatalos teendőkről is képes mindig időben tájékoztatást adni.

Az ügyvéd szerepe kulcsfontosságú az adásvétel lebonyolításában, hiszen a vevőt és az eladót is egyszerre képviseli és maga írja meg és ellen is jegyzi az adásvétel létrejöttét.

 

3. Költségek tervezése

Az ingatlan adásvétele során mindegyik felet terhelik adófizetési kötelezettségek, illetve illetékek. Ezekről a felek a szerződés megkötése előtt rendelkezhetnek, hogy ki milyen költséget vállal magára. Természetesen egy jó ügyvéd ezekről mindkét felet időben tájékoztatja.

Lehetséges plusz költségek, illetékek:

  • Ingatlanközvetítő megbízási díja
  • Tulajdoni lap ára
  • Ügyvédi munkadíj
  • Eljárási díjak
  • Jelzálogjog törlésének díja
  • Egyéb igények, jogok törlésének díja
  • Közüzemi díjak elszámolás
  • Energetikai tanúsítvány díja
  • Adófizetési kötelezettség

 

4. Adásvételi szerződés megírása

Az adásvételi szerződés elsősorban az ingatlanhoz tartozó terheket és jogokat rögzíti. Mivel ezek szerződésbe foglalása az ügyvéd feladata és felelőssége ezért szükséges egy 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap, ami alapján rögzíthetőek ezek az információk. Ezen felül minden más is belefoglalható a szerződésekbe, amiben a felek megegyeznek. Gyakori például az ingatlanon jelenlévő terhek rendezéséről szóló rendelkezés szerződésbe foglalása.

 

5. Határidők betartása

A határidők vonatkozhatnak a vételár részletben, vagy egy összegben történő megfizetésére, de az ügyintézési határidők figyelembe vételére is. A hitel- vagy CSOK ügyintézés egy elhúzódó folyamat lehet, így erre mindenképp figyeljünk, nehogy kifussunk valamelyik határidőből.

 

6. Ingatlan átírása

Miután megtörtént az adásvétel, a kulcsokat pedig átadták, nem szabad elfeledkezni a tulajdonjog átruházásról sem. Ez annyit tesz, hogy a régi tulajdonos írásos nyilatkozatban hozzájárul, hogy a Földhivatalban töröljék a tulajdonosok közül és ezt követően az adásvételi szerződésben feltüntetett új tulajdonost jegyezzék be. Ezt az eljárási kérelmet a megbízott ügyvéd meghatalmazással szintén el tudja végezni.

Ha még részletesebben érdekli az ingatlan eladás, akkor ajánljuk az 1×1 ingatlan blog oldalt is.

Összefoglalva

A fenti néhány tanácsra való odafigyeléssel nagyban megkönnyíthetjük egy ingatlan adásvételének lebonyolítását, amely így az eladó és a vevő vállairól is nagy terhet vehet le.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük